geschiedenis/deel 1 geschiedenis/deel 19 geschiedenis/deel 18 geschiedenis/deel 17 geschiedenis/deel 16 geschiedenis/deel 13 geschiedenis/deel 12 geschiedenis/deel 11 geschiedenis/deel 20 geschiedenis/deel 15 geschiedenis/deel 7 geschiedenis/deel 8 geschiedenis/deel 9 geschiedenis/deel 10 geschiedenis/deel 14 geschiedenis/deel 6 geschiedenis/deel 5 geschiedenis/deel 4 geschiedenis/deel 3 geschiedenis/inleiding geschiedenis/deel 2

 

 

 
 
  Deel 7
 

Simple & Free - Het was voorjaar 1985 en Delta was goed op dreef. Het station was populair en we hadden veel adverteerders hetgeen dus betekende dat er ook financiën waren voor weer een nieuw jinglepakket. Frank de Wit had het pakket ‘Simple & Free’ ontdekt en ging daarmee aan de slag met Top Format. Dit pakket was geproduceerd door het bedrijf Media General, dat was ontstaan uit een overname van o.a. W.B. Tanner uit Memphis. ‘Simple & Free’ was een uitgebreid pakket en bevatte zo’n 25 verschillende jingles. Het onderscheidde zich van de rest door een hoog ‘Coca-Cola’ gehalte.Daarmee wordt bedoeld dat er veel liedjes inzaten.

Coca Cola had altijd veel gezongen reclamespots. Al in 1972 was dat bijvoorbeeld ‘I’d like the World to drink a Coke’ ingezongen door The New Seekers en in een iets andere versie (om sluikreclame te voorkomen) ook tot wereldhit geworden met dan als titel ‘I’d like to sing the World a song’. Voorbeeld in de jaren 80 was de hit ‘The First time’ van Robin Beck dat van origine een reclamesong van Coca Cola was en in 1988 zelfs nog op nummer één stond in Delta’s Denderende Dertig. Behalve de liedjesachtige jingles zaten er in het pakket ‘Simple & Free’ ook sterke korte jingles. Het geheel was dus een mooie aanvulling op de jingles uit de pakketten ‘Feelin Good’ en ‘Synsation’ die nog steeds werden gebruikt op Delta Radio. Enig nadeel van het nieuwe pakket was dat sommige jingles een beetje country achtig klonken.

 
Betere sound - Frank de Wit schreef wederom de Delta teksten voor het nieuwe pakket en uiteraard werd dit weer geproduceerd bij Top Format in Haarlem door Bart van Gogh. Het was de bedoeling om een nog betere sound te krijgen dan in de vorige pakketten en dus werd gekozen voor een grotere groep zangers. De mannelijke zangers van dit Delta pakket waren Pim Roos, Bill van Dijk en Edward Reekers en als aanvulling werd Max Werner hieraan toegevoegd. Die kennen we van de groep Kayak. De vrouwelijke zangers waren Jody Pijper, Marianne en Titia Dekker. Hierdoor klonken de jingles nog beter. Uiteraard kostte het wel wat meer (zo’n 9.000,-- gulden). Het pakket ging ergens in voorjaar 1985 in première op Delta Radio.
 
Dallas - Later, in april 1986 werd er een grote radiobeurs gehouden in Dallas. Ren Groot en Bart van Gogh van Top Format gingen erheen, ondermeer om gesprekken te voeren met een aantal directeuren van de Amerikaanse jinglefirma’s. Doel was om nog meer rechten van pakketen te verkrijgen voor de Benelux. Als voorbeeld van hetgeen Top Format produceerde werd de Delta uitvoering van ‘Simple & Free’ meegenomen die ze aan de Amerikanen lieten horen. De details hierover zijn na te lezen in het boek ‘Groot in Jingles’ van Jelle Boonstra. Op pagina 69 zegt Ren o.a.: “De liedjes waren harmonisch bijzonder goed uit de verf gekomen. Frank de Wit van Delta was een ware meester in het schrijven op jinglecuts. We waren er oprecht trots op” (Citaat). In deel 8 meer hierover en ook meer jingles uit dit pakket. Hieronder een mix van het Simple & free pakket.
 
 
 
Jinglemix 7
 
 
 
 
 
 
   
Terugkeren naar de MN home