Contact
en Exclusief - In de vorige aflevering las je dat de eerste professionele jingles
in gebruik waren genomen middels het ‘Feelin Good’ pakket.
Frank de Wit had dit dus gehoord op een demo van de Amerikaanse
jingle producent W.B. Tanner uit Memphis/Tennesee en was daardoor
ook aan het adres van deze firma gekomen. Hij schreef hen al eind
1983 een brief met het verzoek een demotape van hun jingle pakketten
te sturen. De firma Tanner deed dat inderdaad maar het opgegeven
Delta adres was de postbus van de niet bestaande reclamefirma van
Delta, Multimedia in Nijmegen (zie deel 6 van de Delta geschiedenis
op deze site), en die postbus stond op naam van Rob van Leeuwen.
Pakketten misgelopen - Maar toen uiteindelijk die demotape aankwam was Rob al weggegaan
bij Delta en kwam die tape daardoor niet meer bij Frank de Wit terecht
(pas jaren later zou hij die nog krijgen). Op die tape stonden onder meer de pakketten ‘Hot Shots’
en ‘Enjoy Yourself’.
Hot Shots werd later bij Top Format ingezongen voor het Nijmeegse
discostation Radio Exclusief dat slechts kortstondig heeft bestaan
en ‘Enjoy Yourself’ werd het jinglepakket van radio
Contact. Frank vermoedde dat er iets mis gegaan was met verzending van de
demotape uit Amerika en schreef in voorjaar 1984 een tweede brief
aan de firma Tanner met hetzelfde verzoek, maar nu met het nieuwe
postbusadres van Delta in Arnhem.
Wederom werd een tape gestuurd
en deze kwam dus wel goed aan.
Frank vond dat er als opvolger van de ‘Feelin Good’
jingles nu een pakket moest komen met korte krachtige jingles waarvan
de sound wat moderner was, klinkend in de stijl van de muziek van
bijvoorbeeld Duran Duran, The Eurythmics etc.
Het ironische was dat de pakketten ‘Hot Shots’ en ‘Enjoy
Yourself’ daaraan voldeden dus als die eerste demotape wel
bij Delta terecht gekomen was dan hadden we er daar één
van besteld.
Op de tweede demotape stonden deze pakketten niet en dus hadden
onze collega stations deze jingles. Op de tape die Frank wel kreeg
stond helaas geen pakket dat aan de eisen voldeed.
Synsation - Maar Frank wist bij Top Format in Haarlem toch een krachtig klinkend
pakket te vinden, het zogenaamde ‘Synsation’ dat ook
was geproduceerd door W.B. Tanner. Frank schreef ook hiervoor weer
de Nederlandse teksten en Bart van Gogh was wederom de producer.
Het waren dezelfde mensen als bij het vorige die de jingles inzongen
hetgeen gebeurde in oktober 1984. Een tijdje daarna gingen deze
nieuwe jingles in gebruik op Delta Radio. Het waren inderdaad echte
power jingles geworden.
Er was o.a. een ingezongen nieuwsintro (zie deel 1 van deze Jingle
Historie) en ook een filler van 60 seconden. We hadden al een geheel
instrumentale filler en met deze als achtergrond konden bijvoorbeeld
al die groeten worden voorgelezen die de hele dag per telefoon werden
doorgegeven door de luisteraars. Maar de nieuwe was veel sneller
en had zowel aan het begin als aan het einde een gezongen stukje.
Het is voor een dj dan de kunst om het instrumentale gedeelte daartussen
zo in te spreken dat het precies zo uitkomt dat er “geen muziek
overblijft” en ook niet door het gezongen eindgedeelte wordt
gesproken.
Leuk detail is dat een aantal jingles zijn gemaakt met stereo effecten
omdat er in die tijd plannen bestonden om met Delta Radio in stereo
te gaan uitzenden, iets wat overigens nooit is gebeurd.
Inmiddels draaide Delta Radio commercieel gezien goed (de 24-uurs
programmering was populair bij de luisteraars hetgeen voor adverteerders
interessant was) en was er geld voor deze jingles. Het ‘Synsation’
pakket kostte net als het vorige ongeveer 6.000,-- gulden en er
was zelfs nog wat geld over om meteen een aanvullend pakketje te
kopen. Daarover meer in deel 5. Klik hieronder voor het Synsation’
pakket |